Iedereen kent de kledingstukken van Lacoste wel; t-shirts, polo’s, schoenen en trainingspakken die voorzien zijn van een geborduurde groene krokodil. De kleding van het Franse kledingmerk is al jaren wereldberoemd en is ook al jaren verkrijgbaar bij Tip de Bruin. Daarnaast is het merk al sinds het ontstaan verbonden aan de sport tennis. Waar komt dit door? Hoe is het merk eigenlijk begonnen? En, hoe is het logo met de groene krokodil ontstaan? In deze blog leer je alles over de geschiedenis van Lacoste sinds het ontstaan in 1923; een verhaal over een weddenschap, een journalist en een vastberaden tennisspeler.

De eerste stappen van de Lacoste krokodil

Het begint allemaal in 1923 als René Lacoste als jonge tennisser een belangrijke wedstrijd moet spelen in Boston. Zijn coach belooft hem te belonen met een koffer van krokodillenleer (die hij ergens in de etalage had gezien) als hij deze wedstrijd wint. Helaas wint hij niet. Ondanks zijn verlies blijft René fanatiek tennissen. Door zijn doorzettingsvermogen en vastberadenheid geeft een Amerikaanse journalist hem de bijnaam ‘de krokodil’.

Krokodil als symbool

De krokodil die we nu kennen op de Lacoste kledingstukken is in 1927 ontworpen door Robert George. René Lacoste was al sinds hij klein was fan van gepersonaliseerde kledingstukken. Dit was dan ook de reden dat hij het logo van de krokodil op zijn jasje liet borduren. De bijnaam van René (bedacht door de journalist) is hierdoor al zijn eigen ‘merk’ geworden.

De eerste polo is ontworpen door Lacoste

Een paar jaar later besluit de tennisser dat de traditionele sportkleding in de tenniswereld niet comfortabel genoeg is om vrij in te bewegen. Dit was natuurlijk wel essentieel tijdens belangrijke tenniswedstrijden. Voordat Lacoste een bekend merk was in de sportwereld werden tenniswedstrijden namelijk gespeeld in geplooide broeken en truien en shirts met lange mouwen. René Lacoste was het hier niet mee eens en besloot geheel tegen de traditie in de mouwen van het typische tennisshirt in te korten. Op deze manier is de eerste ‘polo’ uitgevonden.

Doordat Lacoste ook direct een krokodil op de borst van dit nieuwe shirt laat borduren is het merk direct het eerste merk dat een polo met merkborduursel heeft ontworpen.

Lacoste wordt een écht merk

Toen René Lacoste in 1930 stopte met tennissen wilde hij de polo’s met krokodil op de borst niet zomaar links laten liggen. Toen hij in contact kwam met de eigenaar van de grootste kledingfabriek van Frankrijk (André Gillier) besloten ze samen het poloshirt te commercialiseren. In 1933 werd de allereerste (witte) polo in winkels verkocht, met een groene krokodil als logo. Dit is natuurlijk nog steeds een verwijzing naar de bijnaam van René Lacoste: Le Crocodile.

Lacoste op de dag van vandaag

Het bedrijf is tegenwoordig nog altijd in handen van de familie Lacoste zelf. Van 1963 tot 2005 stond Bernard Lacoste aan het hoofd van het bedrijf, sinds 2005 is zijn broer Michel Lacoste president-directeur. Het hoofdkantoor van Lacoste is gevestigd in de Franse hoofdstad Parijs.

Lacoste is momenteel nog steeds een van de bekendere sportmerken. De polo’s en shirts van Lacoste zijn erg gewild en zijn goed te combineren met andere kledingstukken, zowel casual als sportief.  Gelukkig kan je bij Tip de Bruin terecht voor een uitgebreid aanbod aan Lacoste items. Je vind in onze (web) winkel trainingspakken, T-shirts en natuurlijk polo’s van het bekende Franse merk.