Het veranderende klimaat valt niet meer te ontkennen, de verduurzamingsplannen schieten als paddenstoelen uit de grond en de CO2 uitstoot moet teruggedrongen worden. Bij Tip de Bruin willen we niet alleen in ons modeassortiment vooruitstrevend blijven, maar ook in onze duurzaamheid. In dit blog lees je hoe Tip de Bruin haar steentje bijdraagt aan de verduurzaming van de retail-/fashionindustrie.

 

Duurzame Distributie

Duurzaamheid is een veelgebruikt begrip tegenwoordig, vaak wordt het ook onterecht gebruikt. Je mag iets duurzaam noemen als het milieuvriendelijk, grondstof besparend of goed voor de natuur is (Taalloket, 2022). Tip de Bruin en haar merken dragen bij aan alle drie de vormen van duurzaamheid.

Om mee te starten: De dozen waarin wij onze online bestellingen opsturen zijn gemaakt van 100% gerecycled materiaal. Hierdoor wordt een grote hoeveelheid karton en grondstoffen bespaart.

 

Verder werkt Tip de Bruin samen met Trunkrs als pakketdienst. De missie van Trunkrs is de pakketbezorging verduurzamen, voor zowel mens als natuur. Deze missie is tot stand gekomen door het snelgroeiende e-commerce landschap. Volgens Trunkrs maakt 39% van de Nederlandse online shoppers zich zorgen over de impact van e-commerce op het milieu. Daarom werkt Trunkrs hard aan het elektrificeren van de bezorgservice. Aan het eind van 2022 willen ze dat alle wagens die voor Trunkrs bezorgen, 100% elektrisch rijden. Op dit moment houdt Trunkrs haar ecologische voetafdruk zo klein mogelijk door korte en slimme routes te rijden.

 

Duurzame Merken

Bij Tip de Bruin verkopen we meer dan veertig unieke merken, maar in dit blog krijgen de merken die zich inzetten voor duurzaamheid speciaal de aandacht. Merken kunnen zich op diverse manieren inzetten voor een duurzamere toekomst. Een voorbeeld hiervan is zich Bluesign laten certificeren. Onder andere Canada Goose en Peuterey zijn Bluesign partners.

 

Canada Goose

Allereerst, Canada Goose. Canada Goose is door de jaren heen veel bekritiseert door gebruik te maken van coyotebont, maar op 24 juni 2021 kondigde het modemerk aan te stoppen met het gebruik van (echt) bont in haar producten. Dierenrechtenorganisaties zagen dit als een historisch moment in de strijd tegen het gebruik van echt bont voor mode. Canada Goose wil aan het eind van 2022 geen echt bont meer in de collecties hebben. Verder neemt Canada Goose haar milieuplannen erg serieus en wil zelfs in 2025 een netto CO2 uitstoot van 0 kg hebben.

 

24bottles

Het volgende duurzame merk dat verkocht wordt bij Tip de Bruin is 24bottles. 24bottles heeft als hoofddoel het creëren van een betere toekomst voor de volgende generaties. Dit doen ze doormiddel van: Emissiereductieprojecten ondersteunen, kleine boeren met een laag inkomen toegang geven tot schone en betaalbare energie en door bij te dragen aan de bouw van duurzame infrastructuur.

Het grootste project waar 24bottles zich mee bezig houdt is het planten van bomen. Ze hebben tot nu toe al bijna 10.000 bomen geplant in 11 verschillende landen. Door deze actie hebben ze al meer dan 2 miljoen kilogram CO2 opgevangen. Tot slot houdt 24bottles de kwaliteit van haar producten zo hoog mogelijk, daardoor leveren ze een duurzaam product. Elke keer als er een 24bottles fles wordt gebruikt in plaats van een plastic fles, wordt er voorkomen dat er 0,08 kg CO2 in de atmosfeer terecht komt.

 

Paul & Shark

Paul & Shark is een Italiaans luxe modemerk dat zich veel bezighoudt met duurzaamheid. Zo was Paul & Shark het eerste bedrijf dat de Italiaanse “Plastic-free” certificaat behaalde. Daarnaast hebben ze nog andere duurzame projecten lopen als: Save the Sea, Seaqual, Shark Trust, Econyl en nog veel meer. Tot slot won Paul & Shark in 2021 ook de “Sustainability award”. Die prijs wordt uitgereikt aan 100 Italiaanse bedrijven die excelleren op het gebied van duurzaamheid.

 

On Running

On Running tilt het ‘sustainable’ ondernemen naar een nieuw niveau. On heeft namelijk haar gehele branding aangepast op duurzaamheid. Voorheen had On geheel zwarte dozen waarbij de productie veel inkt verbruikte. Nu hebben ze dat verandert naar kartonnen dozen met inkt op waterbasis. Daarnaast heeft On voor het eerst een 100% gerecyclede schoen uitgebracht, de ‘On Cyclon running shoe’. Verder zijn niet alleen de producten met een duurzaam oog geproduceerd, ook de distributie en verzendingen van On Running zijn uiterst duurzaam. Want waarom zou je geen tweede leven schenken aan kwaliteitsmateriaal?

De schoenendozen en verpakkingen voor sokken en veters zijn allemaal gemaakt van 100% gerecycled materiaal en gecertificeerd door milieuorganisaties. De verpakkingen voor de kleding zijn gemaakt van 99,9% gerecycled materiaal. Als kers op de taart heeft het Product Design team van On een alternatief voor plastic bedacht, gemaakt van industrieel grofvuil. Tot slot om de cirkel rond te maken zijn alle verpakkingen van On weer opnieuw te recyclen.

 

Peuterey

Tot slot het laatste duurzame merk dat aan bod komt in dit blog; Peuterey. Peuterey maakt als bedrijf onderdeel uit van het Bluesign System Partnership. De aangesloten bedrijven moeten zich aan de strengste duurzaamheid criteria houden. Met de focus op efficiënt grondstof gebruik, impact op het milieu, gezondheid en veiligheid op de werkvloer en consumentenbescherming. Verder wordt dankzij het Bluesign partnerschap de veiligheid van de producten gewaarborgd, door giftige chemicaliën uit het productieproces te bannen.   

 

Buiten de benoemde merken om biedt Tip de Bruin nog veel meer merken die zich actief bezighouden met duurzaamheid. Voorbeelden hiervan zijn: Cashmere Junkies, Drykorn en 7 for all mankind.

Abonneer op de Tip de Bruin nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van verdere duurzaamheidsontwikkelingen en sustainability bij Tip de Bruin en onze merken.