Woolrich wordt ook wel ‘The Outdoor Clothing Company’ genoemd en dat is niet voor niets. Het kledingmerk produceert al meer dan 190 jaar luxe en functionele kleding voor buiten. Woolrich, begonnen als ‘Woolrich Woolen Mills’ staat al sinds het ontstaan in 1830 bekend om de comfortabele warme kleding en het herkenbare rood met zwarte patroon. Daarnaast heeft Woolrich een steentje bijgedragen aan de geschiedenis van Amerika tijdens de oorlog. Benieuwd naar de geschiedenis van Woolrich? Je leest alles over het ontstaan, de duurzaamheid en de ‘Buffalo Check’ van het Amerikaanse kledingmerk in deze nieuwe Merk van de Maand blog!

De tijdlijn

Woolrich is ontstaan in 1830 toen John Rich een wolfabriek opende in Pensylvenia, Amerika. John Rich zag met zijn passie voor het buitenleven een kans om buitenkleding dat per definitie geschikt is voor wisselvallige weersomstandigheden te ontwikkelen. Vanaf dat moment weerspiegelen de Woolrich kledingstukken de Amerikaanse droom; ‘Draag Woolrich om je doelen na te gaan, ongeacht de weersomstandigheden’.

Na jaren van ontwikkeling introduceert Woolrich in 1850 het Buffalo Check overhemd; dit is het begin van de bekende Woolrich ‘ruit’ die vandaag de dag nog steeds op de Woolrich kleding te vinden is. Al sinds het begin van het merk komt dit rood met zwarte patroon terug in de collecties.

In 1880 begon het merk met het ontwikkelen van vrijetijdskleding naast de outdoor-kleding. Hierdoor begon het merk pas echt te groeien en werd Woolrich steeds bekender. Toen de Verenigde Staten in 1917-1918 deelnamen aan de eerste wereldoorlog besloot Woolrich een steentje bij te dragen; het bedrijf startte met de grootschalige productie van kleden en dekens voor de soldaten. Dankzij de jarenlange ervaring in outdoor kleding beschermden deze dekens de soldaten erg goed tegen de kou.

Bewust design

Met moeder natuur in het achterhoofd ontwerpt Woolrich duurzame producten voor ieder seizoen. De materialen en technologie die gebruikt worden tijdens de productie productietechnieken zorgen ervoor dat de kledingstukken geschikt zijn voor alle weersomstandigheden. De slogan van het merk was dan ook al sinds het begin ‘Woolrich, We Keep America Warm’. Tegenwoordig blijft Woolrich nog steeds trouw aan de kernwaarden van de organisatie; vooruitgang, reizen en een positieve instelling in een wereld waarin je tegenslagen omzet in kansen. Al bijna tweehonderd jaar is de natuur de inspiratiebron voor Woolrich. Woolrich zet zich dan ook in om klimaatverandering tegen te gaan, voornamelijk door zich te richten op kwaliteitsproducten die lang meegaan.

Wil je meer weten over de duurzaamheid van Woolrich? Lees dan verder op Woolrich.com/sustainability. Bekijk de gehele collectie van Woolrich nu online.