De geschiedenis van een kledingmerk is vaak erg bijzonder. Sommige kledingmerken zijn per ongeluk ontstaan, anderen zijn juist doelbewust opgericht. Eerder hebben wij al een blog geschreven over het ontstaan van een aantal verschillende merken die verkocht worden bij Tip de Bruin. Vanaf nu lichten wij iedere maand een kledingmerk uit; het merk van de maand. Hierin vertellen wij over de geschiedenis, de visie en andere interessante items van de mooiste kledingmerken uit onze winkel. We beginnen ‘merk van de maand’ met één van de populairste merken: het Italiaanse kledingmerk Stone Island. Het merk is erg trots op hun geschiedenis en hebben hier zelfs een boek over uitgebracht. In deze blog lees jij hoe het merk is ontstaan, hoe de naam tot stand is gekomen en waar Stone Island voor staat!

De ontdekking

Het begon allemaal in 1982 in Rivarino toen Massimo Osti bij toeval een ontdekking deed. Op een dag arriveerde een truck met bijzonder materiaal bij de fabriek van C.P. Company in Italië (dit merk bestond toen al). Het ging om een bijzondere stof wat leek op vrachtwagenzijl. Het materiaal was erg opvallend en had twee verschillende kleuren; een rode voorkant en een blauwe achterkant. Niemand wist wat er met dit materiaal moest gebeuren. Om kleding te produceren van deze stof moest het materiaal flink onder handen worden genomen. Osti besloot het materiaal in een wasmachine te doen met zeewater en puimsteen (dit is een speciaal soort gesteente met een grote hoeveelheid holtes). Door het materiaal voor een lange tijd te wassen werd de structuur van het materiaal verzacht. Hierdoor kon het wél gebruikt worden om kleding van te maken. Het resultaat was zo mooi en afwijkend van de andere kleding dat Massimo Osti besloot om een nieuwe collectie te creëren. Er werd besloten om van de unieke stof zeven verschillende jassen te maken en deze een naam te geven (deze eerste en unieke jas is te zien in de banner van deze blog). De bijzondere stof die hiervoor is gebruikt werd de Tela Stella genoemd. Het enige wat nog ontbrak was is een merknaam voor deze nieuwe collectie…

Waar komt de naam vandaan?

De naam Stone Island is geïnspireerd op de meest gebruikte woorden uit de boeken van prozaschrijver Joseph Conrad (hij schreef voornamelijk over het gevaarlijke leven op zee). De woorden ‘steen’ en ‘eiland’ werden gekozen. Dit nieuwe ‘project’ werd dan ook in het bijzonder gedreven door de liefde voor de maritieme sector en militaire uniformen. Dankzij de creativiteit is op deze wijze ‘de vader’ van alle casual kledingmerken ontstaan; Stone Island. Het merk is begonnen met een collectie met een maritiem uiterlijk door de kleding eruit te laten zien alsof het is aangetast door zeewater. De Stone Island badge, het van stof geborduurde label dat sinds dag één de kledingstukken van het merk onderscheidt toonde al vanaf het begin een kompasroos. Deze wordt weergegeven als een militaire badge. Dit is natuurlijk ook weer een verwijzing naar de maritieme sector.

De bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur van Stone Island bestaat voornamelijk uit onderzoek en experimenten met verschillende vezels, materialen en gebruiksfuncties. Het is dan ook een ‘sportkledingmerk’ dat is ontstaan om op dit gebied een symbool te worden. Vanaf het begin van het merk was Carlo Rivetti (de huidige directeur en eigenaar) al betrokken bij C.P. Company/Stone Island. Rivetti kocht 50% van het bedrijf in 1983, niet veel later was het hele bedrijf in zijn bezit. Seizoen na seizoen gaat de studie naar materialen en functionaliteit door. Hierdoor verstelt Stone Island grenzen in de kledingwereld. De kleding die Stone Island tegenwoordig ontwerpt is dan ook zeker niet minder bijzonder dan vroeger (wellicht zelfs bijzonderder en beter). De hedendaagse kleding bevat nog steeds de functionaliteit en kwaliteit waar Stone Island voor staat en waar het merk groot mee is geworden.

Kom gerust langs in onze winkel op de Nieuwendijk om de gehele Stone Island collectie te bekijken. Het is natuurlijk ook mogelijk om Stone Island online te shoppen! Houd daarnaast onze website in de gaten voor een nieuwe ‘merk van de maand’!

Bron: Stone Island Archivio ‘982-‘012’, SilvanaEditoriale (2012)